Omais- ja perhehoidon tuki

Lähetä tukipyyntö Omat tukipyyntöni
Tervetuloa
Kirjaudu

Perhe- ja omaishoitaja: Näin otat Oima-palvelun käyttöösi

SISÄLTÖ

  • Infoteksti
  • 1. Siirtyminen Oima-palvelun kirjautumissivulle
  • 2. Luo tili
  • 3. Tilin luomisessa käytettävä sähköposti
  • 4. Linkittäminen Visma Connectiin
  • 5. Vahva tunnistautuminen
  • 6. Sähköpostiin tuleva viesti
  • 7. Turvakoodin syöttäminen
  • 8. Tervetuloa käyttämään Oima-palvelua


  • Usein kysytyt kysymykset
  • Roolin valinta
  • Salasanan vaihtaminen
  • Toimeksiantosopimus
  • Oima-palvelumme tukee seuraavia selaimia


Tilin luominen ja kirjautuminen Oima-palveluun uutena käyttäjänä

Jotta pääset käyttämään palvelua, tulee Sinun ensimmäiseksi luoda tili Oima-palveluun. Tilin luomiseen tarvitset toimivan sähköpostiosoitteen. Myös pankkitunnukset tai mobiilivarmenne on hyvä ottaa käden ulottuville. Tilin luominen onnistuu sen jälkeen, kun hyvinvointialue on lisännyt sinut Oimaan hoitajaksi / työntekijäksi / henkilökohtaisen avun työnantajaksi.



1. Siirtyminen Oima-palvelun kirjautumissivulle

Mene ensimmäiseksi osoitteeseen 
minun.oima.fi. Vaihtoehtoisesti pääset luomaan tilin Oiman nettisivuilta, osoitteesta oima.fi ja klikkaamalla sieltä sivun yläosan valikosta olevaa lukon kuvaa, joka on oranssilla pohjalla. (ks. alla oleva havainnekuva)





2. Luo tili


Aloita tilin luominen Oima-palveluun painamalla "Luo ilmainen tili"-nappia. Ks. alla oleva kuva. 

Kuva, joka sisältää kohteen teksti, kuvakaappaus, Fontti, logo

Kuvaus luotu automaattisesti



3. Tilin luomisessa käytettävä sähköposti


Valitse tilin luomisessa käytettävä sähköpostiosoite ja kirjoita se kenttään. Kyseisellä sähköpostiosoitteella kirjaudut jatkossa Oima-palveluun. 

Ohjeet tietoturvallisen eli vahva salasanan valintaan:

- 8 merkkiä

- vähintään yhden ison kirjaimen

- vähintään yhden pienen kirjaimen

- vähintään yhden numeron 

- vähintään yhden erikoismerkin (esim.! ,", #, $, %, &, / )


Kuva 1. Syötettäessä salasanaa kuvaan punaisella merkityt raksit muuttuvat vihreiksi väkäsiksi, kun salasana täyttää kyseisen ehdon. Ominaisuus on luotu helpottamaan vahvan salasanan luontia.





4. Linkittäminen Visma Connectiin

Saat oheisen viestin liittyen vahvaan tunnistautumiseen (Ks. Kuva 2). Paina seuraavaksi ”Kyllä, linkitä sähköpostini eID:hen”-nappia. Käytännössä tällä valinnalla pääset tekemään vahvan tunnistautumisen Oima-palveluun omilla pankkitunnuksillasi. 


Vahva tunnistautuminen tehdään ensimmäisellä kerralla varmistaaksemme, kuka on luomassa tilin palveluun. Samalle varmistamme, että sopimukset, palkkiot ja kaikki muu yksityinen menee varmasti oikealle henkilölle.(Oma pankkitilisi ei linkity Oima-palveluun kyseisessä prosessissa) 


Kuva 2. Viimeistele vahva tunnistautuminen painamalla ”Kyllä, linkitä sähköpostini eID:hen”-nappia. 


Kuva, joka sisältää kohteen teksti, kuvakaappaus, Fontti, Verkkosivusto

Kuvaus luotu automaattisesti

5. Vahva tunnistautuminen

Tämän jälkeen siirryt tekemään vahvan tunnistautumisen. Vahva tunnistautuminen tehdään joko mobiilivarmenteella tai verkkopankissa. Mikäli käytät verkkopankkia tunnistautumiseen, valitse oheisesta kuvasta, minkä verkkopankin tunnuksia haluat käyttää.

Kuva, joka sisältää kohteen teksti, kuvakaappaus, ohjelmisto, Verkkosivusto

Kuvaus luotu automaattisesti

6. Sähköpostiin tuleva viesti


Vahvan tunnistautumisen jälkeen saat sähköpostiisi viestin, jossa on kuusinumeroinen turvakoodi (Ks. Kuva 3). 


Huomaa: Älä sulje tässä kohtaa selainta, jolla olet tekemässä Visma Connect – kirjautumista, vaan aukaise toinen selainikkunan sähköpostin avaamista varten alla olevan kuvan ohjeen mukaisesti. 


Aukaise uusi välilehti, mene sähköpostiisi, ja poimi viestissä oleva turvakoodi talteen. Turvakoodi on Kuvan 3. mukainen. 


Kuva 3. Saat tilin luonnissa käyttämääsi sähköpostiosoitteeseen oheisen viestin, joka sisältää turvakoodin. Turvakoodi on merkattu kuvaan punaisella huomiovärillä.

Kuva, joka sisältää kohteen teksti, kuvakaappaus, Fontti

Kuvaus luotu automaattisesti



7. Turvakoodin syöttäminen


Kun saat sähköpostiisi viestin turvakoodista, syötä seuraavaksi koodi Kuvan 4. mukaiseen kenttään ja paina "Linkitä tili" -nappia. 

Kuva 4. Näkymä kirjautumisesta Oima-palveluun, jossa sinua pyydetään näppäilemään sähköpostiisi tullut turvakoodi kuvan mukaiseen kenttään. Kenttä on merkitty kuvaan punaisella. 



Kuva, joka sisältää kohteen teksti, kuvakaappaus, Fontti, Verkkosivusto

Kuvaus luotu automaattisesti

Saat palvelussa seuraavaksi oheisen viestin (Kuva 5.), joka kertoo, että sinut on tunnistettu vahvasti palvelussa. Ruudussa tulee näkymään Kuvan 5. mukainen teksti BankID Finland linkitetty Visman tiliisiPaina seuraavaksi Jatka-napista. 

Tämä toiminto on täysin tietoturvallinen. Pankkitunnuksesi eivät tule tämän myötä liittymään Oima-tiliisi. BankID -teksti viittaa ainoastaan siihen, että olet tehnyt vahvan tunnistautumisen pankkitunnuksillasi.


Kuva 5. Vahva tunnistautuminen on onnistunut, paina seuraavaksi Jatka-nappia. 


Kuva, joka sisältää kohteen teksti, käyntikortti, kuvakaappaus, muotoilu

Kuvaus luotu automaattisesti

8. Tervetuloa käyttämään Oima-palvelua

Onneksi olkoon, olet nyt kirjautunut onnistuneesti Oima-palveluun. Valitse seuraavaksi roolisi Oima-palvelussa. 



Usein kysytyt kysymykset 

1. Mikä on Visma Connect?
Visma Connect on Visman yhteinen kirjautumistapa, joka otetaan nyt myös Oimalla käyttöön. 

2. Miksi kirjautuminen pitää tehdä Visma Connectin kautta?
Käsittelemme Oima-palvelussa erittäin arkaluontoista tietoa, joten muutos on luonnollinen osa Oima-palvelun kehitystä. Myös Oiman asiakkaat ovat toivoneet oheista uudistusta. Haluamme tarjota asiakkaillemme aina parhaimman mahdollisen olemassa olevan ratkaisun tietojen salassapitoon. Valitsimme Oimalla Visma Connect -tunnistautumistavan, sillä Visma Connect -tiimillä on paras mahdollinen tietotaito, jatkuva kehityssykli, sekä monipuolinen kokemus aidoista kyberiskutilanteista.

3. En saanut turvakoodia sähköpostiini?
Tarkista ensin roskapostisi. Mikäli viesti ei ole siellä, voit yrittää hakea sähköpostin hakutoiminnolla kirjoittamalla Visma Connect hakukenttään. Mikäli turvakoodia ei löytynyt, pyydämme tekemään vahvan tunnistautumisen uudestaan. Mikäli et tämänkään jälkeen saa turvakoodia sähköpostiisi, pyydämme olemaan yhteydessä hyvinvointialueesi yhteyshenkilöön.


4. Otin Visma Connectin käyttöön vanhalla (kunta-ajan) sähköpostiosoitteellani ja nyt haluaisin päivittää sen uuteen? 
Tällöin sinun tulee rekisteröityä palveluun uudelleen uudella sähköpostiosoitteellasi. 

5. Linkittyykö pankkitilini Oima-palveluun, kun teen vahvan tunnistautumisen?
Pankkitilisi ei linkity Oima-palveluun tunnistautuessasi vahvasti pankkitunnuksilla palveluun. 


Suosittelemme rekisteröitymään vasta sen jälkeen, kun hyvinvointialue on vienyt tietosi palveluun ja ohjeistanut ottamaan palvelun käyttöön. Tällöin rekisteröitymisen jälkeen palvelu ilmoittaa, että Sähköpostiosoite löytyy jo palvelustamme.



----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Seuraavaksi esittelemme, mitä valintoja teet ensimmäisellä kirjautumiskerralla Oima-palveluun.

1. Roolin valinta
Sähköpostin rekisteröinnin ja vahvan tunnistautumisen jälkeen tulet "roolin valinta" -valikkoon. Valitse rooliksi Hoitaja.


2. Uutiskirjeiden tilaus

Voit halutessasi valita uutiskirjeiden tilauksen ennen palveluun jatkamista, tämä ei ole pakollista. Uutiskirjeissä kerromme Oima-palvelun uusista ominaisuuksista ja muista ajankohtaisista asioista, pysyt siis aina ajantasalla!




Omat tietosi täydentyvät hyvinvointialueen kirjaamista tiedoista.


Huom. Tämä kohta ei vaikuta rekisterinpitäjän kirjaamiin tietoihin palvelussa. Esim. tilinumeron muutos ei päivity muokkaamalla tietoa hoitajan näkymässä, vaan kaikkien tietojen muutoksista tulee aina ilmoittaa hyvinvointialueelle.





Salasanan vaihtaminen

1. Mikäli unohdat salasanasi, voit vaihtaa sen kirjautumisnäkymässä painamalla "Unohditko salasanasi?" -nappia.  



2. Tämän jälkeen kirjoita palvelussa käyttämäsi sähköpostiosoitteesi sille kuuluvaan kenttään ja paina "Lähetä salasananvaihtolinkki" -nappia. 



3. Saat oheisen viestin sähköpostiisi, jossa on ohjeet salasanan vaihtamiseen. Jos "salasanan vaihto"-viestiä ei näy sähköpostissasi, muista tarkistaa myös roskaposti-kansio. Huomaathan, että vaihtolinkki on voimassa vain 15 min.


Toimeksiantosopimus


Toimeksiantosopimuksesi näkyy palveluun kirjautuneena, kun palkkionmaksaja on luonut ja vahvistanut sähköisen sopimuksen Oima-palvelussa. Kaikista toimeksiantosopimukseen liittyvistä muutoksista vastaa palkkionmaksajasi.


Ei toimeksiantosopimusta luotuna?

Mikäli hyvinvointialueesi ei ole vielä tallentanut voimassa oleviakaan toimeksiantosopimuksiasi palveluun, tästä tulee alla olevan mukainen huomautus. Voit kuitenkin tehdä jo tunnistautumisen pankkitunnuksillasi Tunnistautumiseen - painiketta klikkaamalla(-> siirry ohjeessa kohtaan Tunnistautuminen).





----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Eikö Selaimesi toimi? 

Oima-palvelumme tukemat selaimet


Oima-palvelumme tukee oheisia selaimia: Firefox, Chrome, Edge ja Safari.

Selaimista tuetaan vähintään kahta viimeisintä versiota. Voit tarkistaa selainten viimeisimmät versiot Browsehappy-sivulta. Palvelu voi toimia myös selaimilla, joita ei ole listassa tai vanhemmilla versioilla, mutta palvelun toimivuutta näillä selaimilla emme voi taata. 


Käyttämällä selainten uusimpia versioita, varmistat myös niiden tietoturvallisen käytön. Päivitä selaimesi tai pyydä tietokoneesi järjestelmänvalvojaa tekemään päivitys.


(Internet Explorer -selaimen tuki on päättynyt palvelussamme 1.6.2019. Microsoft kehottaa lopettamaan Internet Explorer -selaimen käytön vakavien tietoturvariskien vuoksi.)

Kuinka tarkistan version ja päivitän selaimen?
Klikkaamalla selaimen nimeä pääset käyttämäsi selaimen päivityssivustolle: 




Oliko tästä vastauksesta apua? Kyllä Ei

Send feedback
Pahoittelut, että emme voineet auttaa. Anna palautetta, jotta voimme parantaa tätä artikkelia.