Omais- ja perhehoidon tuki

Lähetä tukipyyntö Omat tukipyyntöni
Tervetuloa
Kirjaudu

Laskutustyökalu

Hyvinvointialueet laskuttavat asiakkailta tiettyjen vapaiden järjestämistavan perusteella omavastuuhintoja omaishoidossa, perhehoidossa tilapäisen ja osavuorokautisen perhehoidon hoitopäiviä sekä pitkäaikaisessa perhehoidossa kuukausiperusteista laskutusta. Laskutusrivien muodostamiseen tarvitaan tuotenimi sekä tuotetunnus. Nämä voidaan määritellä erikseen omais- ja perhehoidolle. Sopimuksella tulee olla täppä "Laskutettava sopimus"-kohdassa, jotta asiakaslaskuja pystytään muodostamaan.


Laskut muodostuvat hyvinvointialueen kanssa yhteisesti tehtyjen määritysten perusteella seuraavin perustein:

  • Lyhytaikaisessa perhehoidossa laskut muodostuvat hoitajan tekemien kirjausten perusteella, kun palkkiot on maksettu.
  • Pitkäaikaisessa perhehoidossa henkilön tietoihin määritellään kuukausittainen omavastuuhinta. Lasku muodostuu kun palkkio on maksettu.
  • Omaishoitajan vapaiden osalta kalenteriin kirjataan toteutuneet vapaat ja valitaan vapaan järjestämistapa (esim. palveluseteli, lyhytaikaishoito, sijaisomaishoito). Valittujen vapaan järjestämistapojen mukaan muodostuvat laskut hyvinvointialueen määritysten mukaisesti.


Laskut muodostuvat "Avoimet laskut" välilehdelle maksuerän eräpäivän mukaisesti, kun maksuerä on "maksettu" tilassa.


Löydät laskutustyökalun painamalla hyvinvointialueen nimeä ja valitsemalla laskututyökalun alas avautuvasta valikosta. 


Pitkäaikaisesta perhehoidossa, kun sopimus on merkitty laskutettavaksi (sopimuksella "Laskutusmuoto" on "Kyllä") sekä hoidettavan henkilötietoihin on lisätty hoidettavakohtainen omavastuuhinta, palkkion maksun jälkeen muodostuu laskutusrivit kyseisen hoitojakson merkintöjen perusteella.


Sopimuksella laskutusmuoto on "Kyllä".


Henkilön tietojen takana on lisätty kuukausiperusteinen omavastuuhinta.



Pitkäaikaisessa perhehoidossa laskutettavat päivän tyypit ovat kaikki muut kuin peruuntuneet hoitopäivät. Peruuntuneista hoitopäivistä ("Peruuntunut hoitopäivä" ja "Peruuntunut hoitopäivä (palkaton)" ei automaatiolla muodostu laskutusriviä. Lisäksi miltä tahansa kirjaukselta voidaan ohittaa tai peruuntuneelta hoitopäivältä pakottaa laskun muodostuminen.

Laittamalla täpän "Pakota asiakasmaksun muodostus" kyseiseltä päivältä muodostuu asiakasmaksu.

Laittamalla täpän "Ohita asiakasmaksun muodostus" kyseiseltä päivältä ei muodostu asiakasmaksua.


Uuden laskun lisääminen


Voi luoda laskun myös manuaalisesti laskutustyökalun avulla, jos laskutus on jostain syystä unohtunut. Tällöin hoitojaksolle tehtyjä kirjauksia ei tarvitse lähteä muokkaamaan. Esim lasku hyvitetty. Huomataan ettei olisi pitänytkään hyvittää, lasku on helppo luoda "Luo uusi lasku"-toiminnolla.


Kirjausväli: laskulle tulee näkyviin mille ajanjaksolle kirjaukset on tehty kirjausvälin perusteella, milloin laskut tapahtuneet

Laskutusväli: milloin palkkio on todellisuudessa maksettu


Näiden tietojen syöttämisen jälkeen kirjataan tuotekoodi, tuote, järjestelytapa, kustannuspaikka, kappalemäärä sekä a-hinta.


Laskujen vahvistaminen


Laskujen vahvistaminen tapahtuu "Avoimet laskut" välilehdeltä valitsemalla käsittelyyn halutut laskut. Tämän jälkeen klikataan "Valitse suorituspäivä ja vahvista siirtoon x laskua".

Valitaan vielä suorittamispäivä eli päivä, jolle valituista riveistä muodostuu laskutusaineisto. Kuluvaa päivää ei voi valita, vaan aikaisin mahdollinen päivä on seuraava päivä. Kun päivä on valittu, painetaan "Vahvista laskujen siirto"-painiketta. 



Kun aineisto on vahvistettu siirtoon, se siirtyy "Odottaa aineiston muodostamista"-välilehdelle. Aineisto on nähtävillä kyseisellä välilehdellä aina suorittamispäivään saakka. Kun aineisto on muodostettu suorittamispäivänä, se siirtyy Oiman tiedonsiirtopalvelimelle, josta asiakas noutaa aineistot.


Lähetettyjen laskujen ja aineistojen tarkastelu


Siirretyt aineistot arkistoituvat Laskutustyökalun "Lähetetyt laskut"-välilehdelle, josta voit hakea jo lähetettyjä asiakaslaskuja yksittäisinä riveinä valitulla ajanjaksolla.



"Lähetetyt aineistot"-välilehdeltä voidaan tarkastella kokonaisia aineistoja. Aineistot pitävät usein sisällään useita laskuja tietyillä suorituspäivillä. 




Avoimen laskun poistaminen


Avoimena olevan laskun voi poistaa avaamalla laskun tiedot ja painamalla "Poista lasku"-painiketta. 




Laskun muokkaaminen ja hyvittäminen


Avoimen laskun muokkaaminen onnistuu painamalla "muokkaa"-painiketta. Voit esimerkiksi muokata muodostunutta a-hintaa tai kustannuspaikkaa. Haluttujen muokkausten tekemisen jälkeen muista painaa "Tallenna muutokset"


Jo lähetetyn laskun tietoja voit muokata avaamalla laskun tiedot "Lähetetyt"-välilehdeltä. Täällä voit 

  • Hyvittää laskun kokonaisuudessaan
  • Muokata laskun tietoja
  • Voit muokata esim tuotteen kappalemäärää, jolloin vanha lasku hyvitetään ja uusi lasku luodaan muokatuilla arvoilla



Hoidettavan osoitetiedot


Asiakasmaksu lähtee yleisesti hoidettavan tiedoissa olevaan kotiosoitteeseen. Henkilön tietojen takana voit kuitenkin lisätä "Osoitetiedot" välilehdelle useamman osoitetiedon. Esimerkiksi jos lasku halutaan menevän edunvalvojan osoitteeseen, lisätään osoite lisäosotteeksi. Lisäosoitteita voi olla useita. Lasku lähtee osoitteeseen, johon on laitettu valinta laskutusosoite-kenttään. Laskujen lähetysosoitteita voidaan muokata milloin tahansa. Myös laskulla on nähtävissä osoite, johon lasku lähtee.








Oliko tästä vastauksesta apua? Kyllä Ei

Send feedback
Pahoittelut, että emme voineet auttaa. Anna palautetta, jotta voimme parantaa tätä artikkelia.