Omais- ja perhehoidon tuki

Lähetä tukipyyntö Omat tukipyyntöni
Tervetuloa
Kirjaudu

Perhehoidon resursointi


SISÄLTÖ

Yleistä

Perhehoidon resursointiin voi tallentaa tiedot hyvinvointialueella toimivista perhekodeista ja perhehoitajista (sijaisperheistä ja -hoitajista) sekä tukiperheistä ja -henkilöistä. 

Resursointiin voi tallentaa esimerkiksi seuraavat tiedot: 

  • Perustiedot hoitajasta ja kodista esimerkiksi nimi, osoite, puhelinnumero, sähköpostiosoite
  • Minkälainen asunto ja ympäristö kodilla on tarjota
  • Tarkempaa tietoa hoitajasta ja kodista esimerkiksi koulutustiedot ja lemmikit sekä eläimet
  • Yhteydenpito hoitajaan esimerkiksi kotikäynnit ja puhelinkeskustelut
  • Lomakkeet ja dokumentit


HUOM! Tässä resursointia koskevassa ohjeessa käytetään termejä perhehoitaja ja perhekoti, mutta ohje koskee yleisesti kaikkien henkilöiden tietoja, joita resursointiin tallennetaan. 



1. Resursoinnin käyttöönotto


Perhehoidon resursointi otetaan käyttöön yhdessä Oiman kanssa. Kun resursointi on Oimalla aktivoitu hyvinvointialueen käyttöön ja kun sinulle on annettu oikeudet resursointiin, pääset siirtymään sinne Oiman yläpalkista kohdasta resursointi (kuva 1.).


Kuva 1. Perhehoidon resursointiin siirtyminen


Hyvinvointialueen käyttäjille annetaan käyttöoikeudet resursointiin Yrityksen asetuksista valtuutetut käyttäjät - välilehdeltä (kuva 2.). Käyttöoikeudet antaa hyvinvointialueen Oiman pääkäyttäjä. 

Kuva 2. Valtuutetut käyttäjät


Käyttöoikeudella "Oikeus resursointiin" saa käyttöoikeudet perhekotien - ja hoitajien perustietoihin sekä materiaalipankkiin. Käyttöoikeudella "Oikeus resursoinnin tarkempiin tietoihin" saa käyttöoikeudet koko perhehoidon resursointiin (kuva 3.). HUOM! Molemmat oikeudet tulee asettaa päälle, jos on oikeus kaikkiin resursoinnin tietoihin.


Kuva 3. Käyttöoikeuden antaminen resursointiin


Näet resursoinnissa niiden henkilöiden tiedot, joiden asiakasryhmään sinulla on valtuushallintamäärittelyn mukaan oikeus. Henkilön asiakasryhmän näkee vasemman reunan palkista (kuva 4.) ja sitä pääsee myös tarvittaessa muokkaamaan Kuva 5.).


Kuva 4. Henkilön asiakasryhmätietoon siirtyminen 


Kuva 5. Henkilön asiakasryhmädimensiotieto ja sen muokkaaminen




2. Resursoinnin etusivu ja resursoinnin tietoihin siirtyminen

Resursoinnin etusivulla on tiedot resursointiin tallennetuista perhekodeista ja henkilöistä (nimi / nimet, osoite, postinumero ja -toimipaikka, puhelinnumero, sähköpostiosoite, perhekodin nimi, perhekodin verkko-osoite, vastuutyöntekijä, hakusanat). Etusivun linkistä pääsee siirtymään perhekodin / henkilöiden tietoihin (kuva 6.). 


Etusivun "Hae"-toiminnolla (kuva 6.) voit hakea henkilöitä etunimen, sukunimen, osoitteen, postitoimipaikan ja vastuutyöntekijän mukaan. 

Kuva 6. Perhekodin / henkilön tietoihin siirtyminen ja haku-kenttä




3. Uuden perhekodin / henkilön luominen resursointiin

Uuden perhekodin tai henkilön voi lisätä resursointiin "lisää uusi perhekoti / henkilö" -painikkeesta (kuva 7.)

Kuva 7. Uuden perhekodin tai henkilön lisääminen resursointiin.


Kuvan 7. painikkeesta pääset tallentamaan perhekodin tai henkilön tiedot resursointiin.

Mikäli henkilön tiedot on jo tallennettu Oimaan, löydät ne kirjoittamalla henkilön nimen tai henkilötunnuksen kohtaan "hoitaja" samaan tapaan kuin uutta sopimusta Oimaan luotaessa. Mikäli henkilön tietoja ei ole Oimassa, voit tallentaa ne painikkeesta "lisää uuden hoitajan tiedot". Voit lisätä tarvittaessa perhekotiin useamman hoitajan "lisää toinen hoitaja" -toiminnolla. 

Täytä perhekodin / henkilön tiedot. Pakolliset tiedot on merkitty tähdellä (osoite, postinumero -ja toimipaikka, puhelinnumero, asiakasryhmä). Lisää painikkeella tiedot tallentuvat resursointiin. (kuva 8.)


Kuva 8. Uuden perhekodin / -henkilön tietojen tallentaminen


Perhekotiin voi lisätä hoitajan "lisää uusi perhehoitaja" -painikkeella (kuva 9.)


Kuva 9. Perhehoitajan lisääminen


Perhehoitajan pääsee poistamaan siirtymällä vasemmasta palkista kohtaan "perhehoitajat" (kuva 10.) 

Kuva 10. Perhehoitajan tietoihin siirtyminen


Perhekodista voi poistaa hoitajan arkistoi painikkeella (kuva 11.). 

Kuva 11. Perhehoitajan tietojen arkistoiminen


Perustiedot välilehdellä voit tallentaa perhekodista tai henkilöstä tarkempia tietoja sekä kuvan resursointiin. (kuva 12.). 

Kuva 12. Perhekodin / henkilön perustiedot


Perustietoihin voit tallentaa:

  • Yleistä tietoa perhekodista / henkilöstä
  • Kuvan (jpg, png, gif, svg, webp muodossa), jonka voi myös vaihtaa 
  • Asunnon tiedot ja koska koti on hyväksytty perhekodiksi
  • Lemmikit ja eläimet
  • Koulutustiedot
  • Tiedot terveydentilasta ja työkyvystä
  • Tiedot päihteiden käyttöön liittyvistä asioista esim, onko perhekodissa tupakointi sallittu
  • Palvelujen saatavuuden perhekodin lähistöllä esim. kuinka pitkä matka perhekodista on kauppaan tai terveyskeskukseen
  • Muuta tietoa

Nämä tiedot eivät ole pakollisia tietoja eli niitä voi tallentaa tarvittaessa. 


3.1 Perheenjäsenen lisääminen

Vasemmasta sivupalkista pääset siirtymään perheenjäsenten tietoihin (kuva 13.)

Kuva 13. Perheenjäsenet


Perhekodin tai henkilön tietoihin voi lisätä tiedon perheenjäsenistä (kuva 14.)

Kuva 14. Perheenjäsenen lisääminen. 


Kirjaa perheenjäsenen tietoihin tarvitsemasi seuraavat tiedot ja tallenna ne (kuva 15.):

  • Nimi (pakollinen tieto)
  • Henkilötunnus tai syntymäaika (pakollinen tieto)
  • Onko kyseessä puoliso, lapsi vai kotona asuva aikuinen (pakollinen tieto)
  • Onko perheenjäsenellä erityisen tuen tarvetta
  • Kuvaus 


Kuva 15. Perheenjäsenen tiedot


Perheenjäsenten tietoja voi muokata ja perheenjäsenen voi arkistoida, jos esimerkiksi lapsi muuttaa pois kotoa (kuva 16.). 

Kuva 16. Perheenjäsenten tietojen muokkaus ja arkistointi


3.2 Perhehoitajan tiedot (ennakkovalmennus, rikosrekisteri ym.) 

Kohdasta perhehoitajat pääset tallentamaan perhehoitajakohtaisesti ennakkovalmennuksen suorittamista koskevan tiedon, rikosrekisterin, poliisirekisterin, terveystietojen ja kotikunta- / sosiaalitoimen lausunnon tarkastamisen (kuva 17 ja 18.). 



Kuva 17. Perhehoitajat

Kuva 18. Perhehoitajan tietojen tarkastaminen




4. Perhehoitajan / -kodin tietojen arkistoiminen

Perhehoitajan tai perhekodin tiedot voi arkistoida resursoinnista vasemman reunan palkista kohdasta "arkistoi perhekoti". Arkistoidun perhehoitajan tai -kodin tietoja ei voi muokata. 

Kuva 19. Perhekodin tietojen arkistoiminen


Perhehoitajan tai -kodin voi aktivoida uudelleen resursointiin vasemman reunan palkista kohdasta "aktivoi perhekoti". Tällöin perhehoitajan tai -kodin tiedot siirtyvät voimassaoleviksi ja niitä voi muokata. 

Kuva 20. Arkistoitujen tietojen aktivoiminen


Aktiiviset ja arkistoidut perhekodit näkyvät etusivun listauksessa omilla välilehdillä (voimassaolevat, arkistoidut). 

Kuva 21. Etusivun välilehdet voimassaolevat ja arkistoidut perhehoitajat / -kodit




5. Hakusanat ja niiden hallinta

Perhehoitajaan tai -kotiin voi liittää hakusanoja, jolloin ne näkyvät etusivulla perhehoitajan - tai kodin tiedoissa. 

Kuva 22. Perhekodin hakusanat resursoinnin etusivulla


Sopivaa perhehoitajaa tai -kotia voi etsiä hakusanojen avulla etusivulla kohdasta "suodata hakusanoilla". Kunkin hakusanan kohdalla näkyy määrä, kuinka monta perhehoitajaa tai -kotia löytyy kyseisellä hakusanalla. Kohdasta "poista valinnat" saa poistettua valitut hakusanat ja näin saat palautettua etusivun näkymään listauksen kaikista perhehoitajista tai -kodeista. 

Kuva 23. Perhehoitajan tai - kodin etsiminen hakusanoilla 


Hakusanoja voi lisätä ja poistaa siirtymällä etusivulta kohtaan "hakusanojen hallinta". HUOM! Hakusanojen muokkaamista varten pitää olla oikeus resursoinnin tarkempiin tietoihin.

Kuva 24. Hakusanojen hallintaan siirtyminen 


Hakusanojen hallinnassa voit luoda kokonaan uuden hakusanan (kuva 25 ja 26), muokata olemassa olevaa hakusanaa (kuva 27 ja kuva 28) tai poistaa olemassa olevan hakusanan (kuva 29). Huomioitavaa on, että hakusanoja muokattaessa tai poistettaessa ne päivittyvät / poistuvat perhehoitajien - tai kotien tiedoista, joihin ne on jo kiinnitetty. Jos siis poistat hakusanan, joka on kiinnitetty joihinkin perhehoitajiin tai -koteihin, se poistuu niiden tiedoista. 



Kuva 25. Uuden hakusanan luomiseen siirtyminen 


Kuva 26. Uuden hakusanan luominen 

Tallenna painikkeella voit tallentaa luomasi hakusanan. 


Kuva 27. Hakusanan muokkaukseen siirtyminen


Voit muokata hakusanaa ja tallentaa muutokset "tallenna muutokset" painikkeesta".  


Kuva 28. Hakusanan muokkaaminen


Kuva 29. Hakusanan poistaminen


Hakusanaa poistaessa palvelu varmistaa, että hakusana todella halutaan poistaa.


Kuva 30. Hakusanan poistamisen varmistaminen


Hakusanojen lisäämisestä, muokkaamisesta ja poistamisesta syntyy lokitieto, jota pääsee tarkastelemaan painikkeesta "lokitiedot" (kuva 31). 


Kuva 31. Hakusanojen lokitietoihin siirtyminen 


Kuva 32. Hakusanojen lokitiedot


5.1 Hakusanojen lisääminen ja poistaminen perhehoitajan tai -kodin tietoihin 

Hakusanoja pääset lisäämään ja poistamaan perhehoitajan tai -kodin tietoihin vasemman reunan palkista kohdasta "hakusanat". 

Kuva 33. Hakusanojen lisääminen tai poistaminen perhehoitajan tai -kodin tietoihin


Valitsemalla kiinnitettävissä olevan hakusanan, se lisätään perhehoitajan tai -kodin tietoihin. Mikäli sopivaa hakusanaa ei löydy, sen voi lisätä yllä olevien ohjeiden mukaan hakusanoihin (Kuva 34). Hakusanan voi poistaa tiedoista klikkaamalla kyseistä perhekotiin kiinnitettyä hakusanaa. tällöin se siirtyy kiinnitettävissä oleviin hakusanoihin ja sen voi tarvittaessa kiinnittää sieltä uudestaan tietoihin.

Kuva 34. Perhehoitajaan tai -kotiin kiinnitetyt ja kiinnitettävissä olevat hakusanat


6. Karttahaku

Resursoinnin etusivulta pääsee siirtymään karttahakuun, jossa voi hakea perhehoitajia ja -koteja kartalta paikkakunnan mukaan tai suoraan henkilön osoitteen mukaan. Klikkaamalla kartalla olevaa nuppineulaa, näkee sillä kohdalla sijaitsevan perhehoitajan tai -kodin yhteystiedot ja hakusanat (kuva 35.). Mikäli hakusanaksi laittaa paikkakunnan, näkyy kartalla kaikki sillä paikkakunnalla sijaitsevat perhehoitajat - ja kodit.


Kuva 35. Karttahaku


7. Yhteydenpidon dokumentointi resursointiin

Voit tallentaa resursointiin yhteydenpidon perhehoitajan tai henkilön kanssa. Yhteydenpitoon pääset siirtymään vasemman palkin kohdasta "yhteydenpito" (kuva 36.). 


Kuva 36. Yhteydenpitoon siirtyminen


Pääset tallentamaan tiedot yhteydenpidosta painikkeella "luo uusi" (kuva 37.). 

Kuva 37. Uuden yhteydenoton tallentaminen


Voit tallentaa yhteydenpidolle haluamasi otsikon. Lisäksi voit tallentaa seuraavat tiedot (kuva 38.):

  • Onko kyseessä puhelinsoitto, sähköposti, kotikäynti, muu yhteydenpito (pakollinen tieto)
  • Yhteydenoton ajankohta (pakollinen tieto)
  • Yhteydenoton sisältö, kotikäynnin kirjaus yms. vapaa teksti 


Kuva 38. Yhteydenoton tiedot

Yhteydenotoista muodostuu muistio, jossa yhteydenotot ovat aikajärjestyksessä uusimmasta vanhimpaan. 


Yhteydenottoja voi muokata ja poistaa. Yhteydenottoon kirjattu tieto tulee näkyville kohdasta "näytä tiedot" (kuva 39.)


Kuva 39. Yhteydenottojen tarkastelu ja muokkaaminen


Yhteydenottoja voi hakea otsikolla ja kirjauksen tekijän nimellä (kuva 40.).



Kuva 40. Yhteydenoton hakeminen


8. Sijoitustilanne / sopimukset

Perhehoitajan / -hoitajien kanssa tehdyt sopimukset näkyvät sopimukset välilehdellä (kuva 41. ja 42.).


Kuva 41. Sopimukset välilehdelle siirtyminen


Pääset siirtymään sopimukselle hoitajan nimen kohdalla olevasta linkistä. Sopimukselta pääset takaisin resursointiin painamalla selaimen back-nappia, jonka löydät näytön vasemmasta ylälaidasta  

Kuva 42. Sopimukset / sijoitustilanne


9. Dokumentit

Resursointiin on mahdollista tallentaa dokumentteja. Dokumentteihin siirrytään vasemman reunan palkista kohdasta "Dokumentit" (kuva 43.). Dokumentit toimivat resursoinnissa samalla tavalla kuin dokumentit muutoin Oima-palvelussa. 

Kuva 43. Dokumentteihin siirtyminen

Uusi dokumentti tallennetaan painikkeesta "lisää dokumentti" (kuva 44.)

Kuva 44. Uuden dokumentin lisäämiseen siirtyminen


Uutta dokumenttia lisätessä sille annetaan nimi ja kuvaus. Dokumentti liitetään resursointiin pudottamalla se vaaleanvihreään laatikkoon tai klikkaamalla laatikkoa, jolloin pääset valitsemaan liitettävän tiedoston tietokoneeltasi (kuva 45.).

Kuva 45. Dokumentin liittäminen 


Dokumentin voi poistaa painamalla punaista "poista" painiketta". Dokumentti poistuu pysyvästi eikä tällöin arkistoidu mihinkään.


10. Lomakkeet

Resursointiin on mahdollista luoda lomakkeita yhdessä Oiman kanssa hyvinvointialueen tarpeiden mukaan. Lomakkeet toimivat resursoinnissa samalla tavalla kuin lomakkeet muutoin Oima-palvelussa. Lomakepohjiin voi räätälöidä erilaisia toiminnallisuuksia mm. valintakenttiä sekä tekstikenttiä. Lomakkeille voidaan luoda eri kategorioita esim. valvonta, perhehoitajan tuki, ennakkovalmennus, jolloin lomakkeet näkyvät resursoinnissa omilla välilehdillään kategorian mukaisesti. Myös perhehoitaja voi luoda lomakkeen resursointiin, jos lomakepohja on luotu valmiiksi hänelle käyttöön. 


Lomakkeet voivat olla sähköisesti allekirjoitettavia ja lomakkeella voidaan määritellä kenen allekirjoitus lomakkeelle halutaan.

  • Ainoastaan hyvinvointialue allekirjoittaa
  • Ainoastaan hoitaja / -t allekirjoittaa
  • Molemmat osapuolet allekirjoittavat


Kuva 46. Esimerkkinäkymä resurssin lomakkeille siirtymisestä


Lomakenäkymässä aukeaa taulukko, josta näkyy lisätietoja lomakkeesta (milloin lomaketta on luotu, kenen toimesta ja lomakkeen tila).

Kuva 47. Esimerkki resurssin lomakenäkymästä 


10.1 Lomakkeiden luonti

Klikatessa "+ uusi lomake"-nappia, aukeaa lista käytettävissä olevista pohjista, joita pääsee täyttämään. Lomakkeet tallentuvat "luonnos"- tilaan, jossa niitä voi poistaa tai muokata. 

Kun lomaketta ei tarvitse enää muokata, sen voi vahvistaa, jonka jälkeen sitä voi muokata vielä 30 min ajan. Tämän jälkeen tiedot lukkiutuvat. Valmis lomake voidaan myös tulostaa.


Kuva 48. Käytettävissä olevat lomakepohjat

Uuden lomakkeen luonti -kohdassa näkyvät käytettävissä olevat pohjat. Lomakepohjat räätälöidään hyvinvointialueelle yhdessä Oiman kanssa. Tämä on esimerkki kuva.

 

Kuva 49. Esimerkkikuva  ennakkovalmennuksen todistus -lomakkeesta

Lomakkeen täytettyä "tallenna"-painikkeesta lomake siirtyy "avoin"-tilaan, josta sen voi vielä poistaa, muokata tai vahvistaa.



Kuva 50. Täytetty lomake "avoin"-tilassa


Kuva 51. Tulostettava vahvistettu -tilassa oleva lomake


Lomakkeen allekirjoittaminen resursoinnissa tapahtuu samaan tapaan kuin sähköisillä toimeksiantosopimuksilla (kuva 52.). 


Kuva 52. Allekirjoituspainike lomakkeella


Jos lomake odottaa allekirjoitusta, tulee resursoinnin etusivulle huomio "avoimia lomakkeita" (kuva 53.). 

Kuva 53. Huomio allekirjoitusta odottavista lomakkeista resursoinnin etusivulla


Huomio allekirjoitusta odottavista lomakkeista tulee myös henkilön tietoihin vasempaan sivupalkkiin lomakkeiden kohdalle (kuva 54.). 

Kuva 54. Huomio allekirjoitusta odottavista lomakkeista resursoinnissa henkilön tiedoissa


Lomakkeet voi poistaa ja arkistoida. Arkistointi tapahtuu painikkeesta "Arkistoi lomake". Tämä tarkoittaa sitä, että lomakkeen täyttämisestä jää tieto Oimaan, mutta lomakkeelle täytetyt tiedot häviävät Oimasta.

Kuva 55. Toiminnot vahvistetulla lomakkeella


11. Materiaalipankki

Resursoinnin vasemman reunan palkista pääset siirtymään materiaalipankkiin (kuva 56.).


Kuva 56. Materiaalipankkiin siirtyminen 


Materiaalipankkiin voi tallentaa hyvinvointialueen yhteisiä materiaaleja ja lisäksi siellä on oletuksena Perhehoitoliiton tuottamia materiaaleja. Materiaalit tallennetaan materiaalipankkiin Oiman toimesta. Tallennettavan materiaaliln tulee olla pdf-muodossa. Materiaalin saa auki klikkaamalla linkkiä. 

Kuva 57. Esimerkkikuva materiaalipankin sisällöstä ja materiaalin avaaminen




Oliko tästä vastauksesta apua? Kyllä Ei

Send feedback
Pahoittelut, että emme voineet auttaa. Anna palautetta, jotta voimme parantaa tätä artikkelia.