Omais- ja perhehoidon tuki

Lähetä tukipyyntö Omat tukipyyntöni
Tervetuloa
Kirjaudu

Hyvinvointialueen oman pankkitilin käyttäminen Oima-palvelussa

Tämä ohje koskee vain hyvinvointialueita, jotka käyttävät hyvinvointialueen omaa pankkitiliä palkkionmaksamiseen Oima-palvelun kautta.



SISÄLTÖ


Käyttöoikeudet



Maksamisen käyttöoikeuden muokkaaminen


Maksamisen käyttöoikeuksia hyvinvointialueen pääkäyttäjät pystyvät muokkaamaan valtuutetuista käyttäjistä. Tallennetut käyttöoikeudet astuvat heti voimaan: 

  1. Valitse oikeasta ylävalikosta Yrityksen asetukset
  2. Valtuutetut käyttäjät
  3. Muokkaa käyttäjää
  4. Lisää tarvittavat oikeudet
  5. Tallenna






Maksamisen käyttöoikeudet



Maksamiseen liittyy kolme eri käyttöoikeutta, joita voidaan käyttää yhdessä tai erikseen

  • Oikeus asettaa maksuerä lukituksi
  • Oikeus hyväksyä maksuerä maksuun
  • Oikeus nähdä maksuliikenteen sepa-aineistot ja pankkitilin tapahtumat (Maksuliikenne- välilehti)





Eri käyttöoikeuksien valtuudet ja näkyvyydet


Ei mitään maksamisen oikeuksia:


Käyttäjällä ei ole oikeutta

  • Lukita maksuerää
  • Hyväksyä maksuerää maksuun
  • Päästä Maksuliikenne- välilehdelle




Näkyvyydet

  • Käyttäjä näkee, mistä hän voi tarvittaessa pyytää oikeuksia
  • Käyttäjä ei näe pankkitilin saldoa Maksaminen- välilehdellä
  • Käyttäjä ei näe Maksuliikenne- välilehteä palvelussa





Oikeus lukita maksuerä:



Käyttäjällä on oikeus

  • Lukita maksuerä
  • Palauttaa maksuerä käsittelyyn, jos maksuerää ei ole hyväksytty maksuun
    • Esimerkiksi, jos maksuerälle halutaan lisätä palkkio/palkkioita tai jokin palkkio halutaan ottaa pois maksuerältä



Käyttäjällä ei ole oikeutta

  • Hyväksyä maksuerää maksuun
  • Päästä Maksuliikenne- välilehdelle



Näkyvyydet

  • Käyttäjä näkee valtuuksiensa mukaiset maksuerät
  • Käyttäjä näkee, mistä hän voi tarvittaessa pyytää oikeuksia
  • Käyttäjä ei näe pankkitilin saldo Maksaminen- välilehdellä
  • Mäyttäjä ei näe Maksuliikenne- välilehteä palvelussa






Oikeus asettaa maksuerä maksuun:



Käyttäjällä on oikeus:

  • Hyväksyä maksuerä maksuun


Käyttäjällä ei ole oikeutta:

  • Lukita maksuerää
  • Päästä Maksuliikenne- välilehdelle


Näkyvyydet:

  • Käyttäjä näkee valtuuksiensa mukaiset maksuerät
  • Käyttäjä näkee pankkitilin saldon Maksaminen- välilehdellä
  • Käyttäjä ei näe maksuliikenne- välilehteä palvelussa






Oikeus lukita ja hyväksyä maksuerä maksuun:


Käyttäjällä on oikeus

  • Lukita maksuerä
  • Hyväksyä maksuerä maksuun
    • Huom! Mahdollisuus tehdä molemmat vaiheet kerralla!
  • Palauttaa maksuerä käsittelyyn, jos maksuerää ei ole hyväksytty maksuun
    • Esimerkiksi, jos maksuerälle halutaan lisätä palkkio/palkkioita tai jokin palkkio halutaan ottaa pois erältä


Käyttäjällä ei ole oikeutta

  • Päästä Maksuliikenne- välilehdelle


Näkyvyydet

  • Käyttäjä näkee valtuuksiensa mukaiset maksuerät
  • Käyttäjä näkee pankkitilin saldon Maksaminen- välilehdellä
  • Käyttäjä ei näe Maksuliikenne- välilehteä palvelussa






Oikeus nähdä maksuliikenteen sepa-aineistot ja pankkitilin tapahtumat



Käyttäjällä on oikeus:

  • Päästä Maksuliikenne- välilehdelle


Näkyvyydet:

  • Käyttäjä näkee pankkitilin saldon Maksaminen- välilehdellä
  • Käyttäjä näkee Maksuliikenne- välilehden palvelussa
  • Käyttäjä näkee kaikki Oima- palvelun kautta käsitellyt sepa- aineistot





Maksamisen eri vaiheet



Maksuerän lukitseminen



1. Siirry Maksaminen-välilehdelle

2. Paina Maksun käsittely lukitaksesi maksuerän




3. Tarkista maksuerän tiedot

4. Valitse Lukitse maksuerä

  1. Maksuerän lukitseminen ottaa pienen hetken

  2. Jos maksuerän eräpäivä on jo mennyt, saat muutettua sen valitsemalla Muuta eräpäivää. Jos tarvitset erän maksuun aiemmin kuin tällä toiminnolla on mahdollista muuttaa, ota yhteys Oiman asiakaspalveluun.



5. Kun olet valinnut Lukitse maksuerä, palvelu pyytää vielä vahvistamaan valinnan

  • Voit tarvittaessa vielä peruuttaa maksuerän lukitsemisen

  • Jos maksuerää ei ole hyväksytty maksuun, käyttäjä jolla on maksuerän lukitsemisen oikeus saa palautettua lukitun maksuerän takaisin käsittelyyn

    • Esimerkiksi, jos maksuerälle halutaan lisätä palkkio/palkkioita tai jokin palkkio halutaan ottaa pois erältä

6. Varmista, että maksun hyväksyjä tietää maksuerän olevan valmis ja odottavan hyväksymistä maksuun



Maksuerän hyväksyminen maksuun


Maksuun asettaminen


1. Siirry Maksaminen-välilehdelle

2. Näet välilehdellä pankkitilin saldon

  • Viemällä hiiren Pankkitilin saldon päälle, näet milloin tieto on haettu. Tieto ei ole reaaliaikainen palvelussa.





3. Paina Maksun tiedot käynnistääksesi maksuerän maksamisen




4. Tarkista maksuerän tiedot

5. Valitse Hyväksy maksuun




6. Kun olet Hyväksynyt maksun, palvelu pyytää vielä vahvistamaan valinnan

  • Voit tarvittaessa vielä peruuttaa maksuun asettamisen



7. Maksutapahtuma on vastaanotettu ja maksuerä odottaa maksueräajoa

8. Maksun tila muuttuu Hyväksytty maksuun








Maksuerän palauttaminen käsittelyyn



Jos maksueräajoa ei ole aloitettu, käyttäjä jolla on maksuun asettamisen oikeus, voi palauttaa maksun takaisin käsittelyyn

  • Toiminto löytyy Maksamisen-välilehdeltä, avaamalla kyseisen maksuerän tiedot

  • Jotta maksuerälle voidaan lisätä/poistaa palkkioita, tulee myös maksuerän lukitus poistaa erikseen

Käytäthän toimintoa harkiten. Jos palautat maksun käsittelyyn, muista hyväksyä maksuerä uudelleen maksuun ennen eräpäivää.




Huomautus maksuun hyväksymättömästä lukitusta maksuerästä


Jos Oima- palvelussa on maksuerä joka on lukittu, mutta hyväksymättä maksuun, hyvinvointialueelle lähtee huomautus palveluun merkityille Rahaliikenteen yhteydhenkilöille maksuerän eräpäivänä klo 10 ja klo 14.


Rahaliikenteen yhteystietoja pääsee pääkäyttäjät muokkaamaan Yrityksen asetukset- valikon kautta Yhteystiedot- välilehdeltä. Rahaliikenteen yhteystietoja pääsee muokkaamaan henkilön kohdalta "muokkaa"- napin kautta, tai lisäämään "lisää uusi yhteystieto"- kohdasta.








Maksuliikenne- välilehti


Maksuliikenne- välilehdeltä näet maksuaineistojen tarkemmat tiedot. Voit tarkastella niin avointen kuin maksettujen maksujen tilannetta.

 






Transaktioiden tarkastelu


Maksuliikenne- välilehdellä valitsemalla transaktiot, näet kyseisen maksuerän osalta yksittäisten palkkioiden tarkemmat tiedot. Voit esimerkiksi haun avulla tarkastaa mille tilille palkkio on maksettu.






Pankkitilin tapahtumat


Maksuliikenne- välilehdeltä löydät myös Pankkitilin tapahtumat- näkymän. Näkymä on tehty raportin kaltaiseksi. Raportilta voi etsiä myös hakukentän kautta eri tilitapahtumia. 








Maksuerät aikavälillä- raportti



Raportit- välilehdeltä löydät Maksuerät aikaväliltä- raportin. Pystyt listaamaan maksuerät haluamaltasi aikaväliltä. Valitse mukaan myös avoimet maksuerät, jos olet tekemässä koontia tietyn palkkionnmaksupäivän summista. Maksupäivät näkyvät raportilla, kun maksuajo on suoritettu.

 








Erityistapaukset


Palkkionkorjauksen perinnän maksu virheellisellä viitenumerolla


Jos palkkionkorjauksen palautus maksetaan virheellisellä viitenumerolla, summa joudutaan kohdistamaan Oima-palvelussa manuaalisesti

  • Kohdistaminen tehdään manuaalisesti Oiman asiakaspalvelun kautta


Väärä tilinumero


  • Tilinumeron ollessa virheellinen eikä kenelläkään käytössä, pankki palauttaa rahan maksutilille
  • Jos maksu ei ole palautunut, tulee hyvinvointialueen toimijan olla yhteydessä pankkiin maksun tilanteen selvittämiseksi
  • Väärälle tilinumerolle menneen maksun käsittely tapahtuu seuraavasti:
    • Virhe havaitaan (yleensä palkkionsaajan yhteydenotto)
    • Hyvinvointialueen toimija varmistaa Maksuliikenne- välilehdeltä onko maksu palautunut ja on tarvittaessa yhteydessä pankkiin
    • Tilinumero korjataan käyttäjän tietoihin
    • Kun maksu on palautunut ja tilinumero korjattu, maksu lähtee automaattisesti uudelleen maksuun palkkionsaajalle

 Virhe Sepa-aineistossa


            Jos sepa-aineistossa on virhe, ilmoitus ongelmasta tulee automaattisesti Oimalle. Oima tutkii asiaa ja on                 tarvittaessa yhteydessä asiakkaaseen. 















 






   

Oliko tästä vastauksesta apua? Kyllä Ei

Send feedback
Pahoittelut, että emme voineet auttaa. Anna palautetta, jotta voimme parantaa tätä artikkelia.